Dead Space Extraction – Un prequel transant [REVIEW]
Sunt uluit uneori de ceea ce fac producatorii de jocuri pentru a infrumuseta un produs. Unii adauga ceva “imbunatatiri” de genul decolteului adanc, altii spun ca este una, cand de fapt este alta (vezi Peter Moulineaux cu seria Fable), altii pur si simplu incearca sa imi vanda un produs vechi impopotonat si amabalat diferit. In unele cazuri, este o mare dezamagire, dar sunt si altele cu surprize placute. Din ultima categorie face parte Dead Space Extraction pentru PS3.
Acest joc este unul dintre cele mai bune shootere de pe Wii, dar, avand in vedere ca PS3-ul a dezvoltat si el un motion controler, EA a decis sa adauge acest joc ca bonus in varianta Collector a lui Dead Space 2 [review]. Pentru cei care nu au achizitionat acesta editie si doresc totusi sa o incerce, aceasta este disponibila pe PSN store (cand va merge) pentru suma modica de 15 dolari. Totusi, au resusit Visceral Games sa implementeze acest joc pentru Move asa cum trebuie? Sau lasa mult de dorit, avand in vedere ca vorbim de o portare de pe micutul Wii? Ramane sa explic in review-ul ce urmeaza, cu lux de amanunte.
Pentru cei care nu sunt familiari cu acest joc, aflati ca trateaza evenimentele dinaintea primului Dead Space si stabileste scenariul pentru primul joc intr-un mod exceptional. Ambianta, personajele, sunetul, dialogurile si tot ceea ce leaga acest joc de primul titlu este realizat la nivel de detaliu. Chiar si cand l-am jucat pe Wii mi-a atras atentia si mi-a amintit de shooterele on-rail clasice de pe PS1 si PS2, doar ca atmosfera lugubra si sentimentul acela care spune ca exista ceva care o sa iti pape morcovelul exista la tot pasul. Impartit in zece misiuni, una mai sinistra ca cealalta, acesta pune bazele evenimentelor ce il au ca protagonist pe Isac Clarke. Practic, acesta explica cum a ajuns Markerul pe Ishimura si cum a luat-o razna tot distrugatorul de planete incetul cu incetul. Pentru cei care chiar nu stiu jocul, Marker-ul este un obelix de origine extraterestra care duce lumea la nebunie, doar pentru a ii face sa se omoare intre ei. Elementul horror nu este furnizat de nebunia acestora, ci de faptul ca dupa moarte acestia se transforma in tot felul de ciudatenii ce omoara totul in cale, practic corpurile acestora fiind transformate in diversi zombie parca pictati de Picasso. Unele creaturi pot chiar sa zboare fosolind propia piele si ligamentele pe post de aripi, iar picioarele si muschii acestora pe post de mijloc de fal-fal. Este o imagine destul de macabra, din aceasta cauza Dead Space nu este pentru toata lumea. Dar pentru pasionatii genului Horror acesta este un joc must play.
Personaje cu care ne-am intalnit in primul joc isi fac aparitia aici si sunt explorate mai in detaliu, iar anumite farame de poveste ramase neexplorate in cele doua jocuri sunt explicate in detaliu. Povestea jocului nu face nimic altceva decat sa umple golul dintre cele doua titluri, reusind astfel sa picteze o imagine de ansamblu mult mai completa a seriei Dead Space, tot odata facand universul mai fascinant din toate punctele de vedere. Incerc sa nu dau prea multe detalii despre naratiune, avand in vedere ca exista intorsaturi de situatie, tradari si alte mijloace de a te lasa gura casca in anumite momente, care chiar daca le-as mentiona sumar, pentru cei care au jucat Dead Space 1 si 2 s-ar dovedi niste spoilere. Asa ca mai bine ma rezum la ceea ce am spus pana acum.
Initial eram usor ingrijorat de portarea acestui titlu de Wii, mai ales ca vorbim de motion controller aici, iar diferentele dintre Wii si PS3 nu stau numai in puterea bruta pe care acestea le prezinta din punct de vedere hardware. Extraction este un joc bun pentru Wii, dar asta nu se traduce automat intr-un joc bun pentru PS3 cu Move. Din fericire, implementarea mecanicilor de joc si aranjamentul butoanelor vin ca o manusa jucatorului. Mi-a luat cam in jur de 30 de secunde sa ma obisnuiesc cu felul in care sunt pozitionate butoanele, iar controlul cursorului pe ecran, fie ca ai un atasament de tip pistol, fie ca il joci cu mana libera este exact pana la nivel de milimentru, element extrem de important daca ne gandim ca este vorba de un on-rail shooter.
Mecanica este mai mult decat simpla. Tintesti in directia orocotilei pe care vrei sa o dezmembrezi si apesi pe tragaciul controller-ului. Nimic inovativ, nimic iesit din comun, nimic care sa te lase cu falca in pamant… sa nu. Ceea ce se regaseste in acest titlu si este prezent si in jocurile full hd disponibile pana acum pe consolele mari, este dezmebrarea de necromorfi. Fiecare dintre armele pe care alegi sa le utilizezi in timpul gameplay-ului poate sectiona o portiune din corpul monstruozitatilor, facand astfel experienta mai transanta. Mai mult, mecanici de joc din titlurile principale din serie si-au facut locul in Extraction, astfel poti folosi telechinezia si stasis mode-ul pentru a muta obiecte si incetini adeversarii, diversificand astfel si mai mult gameplay-ul.
Nu numai dezmembrarea si-a gasit locul aici, dar si armele traditonale precum Plasama Cutter-ul sau Ripper-ul, acestea putand sa fie upgradate si ele ca in Dead Space 2, folosind power nodes. Chiar si cu upgrade-uri, jocul nu este iertator la micile greseli pe care jucatorul le poate face. Sunt momente in care necromofii iti sar in fata, iar aici nici un upgrade de arma nu te poate ajuta, singura ta salvare fiind viteza de reactie.
Practic, jocul imbina elementul de survival horror cu on-rail shooter si mecanicile aferente extrem de bine, oferind o experienta unica si plina de adrenalina. Iar fatpul ca este on-rail este si cea mai mare problema a sa. On-Rail inseamna literalmente tradus in romana “pe sine”, astfel nu tu decizi unde te duci, ci jocul te conduce pe tine. Este un mod interesant de a prezenta jocul, dar uneori lipseste acel simt de liberatate, facand experienta frustranta. Repetitivitatea de care da dovada uneori poate fi dezamagitoare, dat fiind ca in momentul in care intri intr-o camera te astepti de multe ori sa dai peste zeci de inamici care iti vor cutia toracica pe post de poseta, ceea ce taie putin din suspans uneori.Mai dezamagitor este faptul ca Visceral au ales sa imprumute comportamentul mortilor vii din Rezident Evil, acestia venind cu super viteza spre tine, doar pentru a se opri la cativa pasi de tine si a incepe a se misca cu incetinitorul.
Chiar si asa, elemente mai frustrante de atat se pot gasi nu in gameplay-ul propiu-zis, ci in mecanica sistemului de salvare. In Dead Space Extraction esti obligat sa termini un nivel pentru a putea salva jocul, ceea ce pentru jocurile din ziua de azi, chiar si pentru o portare de pe Wii, nu este iertat. Am avut momente in care pur si simplu nu am mai putut sa joc de oboseala si m-am vazut nevoit sa inchid consola si sa pierd tot progresul din misiunea respectiva, doar pentru ca Extraction nu are un sistem de salvari mai istet.
Elementul de multiplayer este satisfacut partial. Spun partial pentru ca nu exista un on-line match ci doar un mod cooperativ in care un prieten se poate alatura sesiunii tale pentru a-iti da o mana de ajutor in dezasamblarea inamicilor. Mai mult decat atat, jocul nu ofera prea multa varietate. Se poate sa termini Chalange Missions disponibile si sa iti dobori propriul scor, dar un sistem de punctaj online nu este prezent, ceea ce este iarasi extrem de dezamagitor.
Pentru un joc portat de pe Wii, Extraction arata surprinzator de bine. Atmosfera nivelurilor iti pote lasa o impresie de serenitate uneori, doar pentru a te trezi atacat din senin de un carcalac, muzica schimbandu-se aproape instantaneu. Jocul tine pasul inca de la inceput cu atmosfera sinsitra a jocului si se pastreaza asa pana la final. Actorii vocali, dupa cum am spus, fac o treaba excelenta in a reda emotia si disperarea uneori, dar si nebunia, ceea ce te implica si mai mult in poveste.
Rezolutia HD ii sta bine lui Extraction, dar asta nu inseamna ca nu are defecte. Am gasit ceva suprapuneri de texturi si alte desincronizari intre voce si personaje, iar cea mai mare problema este ca unele efecte, desi aratau bine pe Wii, pe PS3 arata oribil. Focul, de exemplu, mi-a atras atentia in mod direct, pentruca arata mai degraba ca ceva imprumutat dintr-un joc de prin 2005, iar apa din joc arata precum sticla. Totusi, pentru un joc descarcabil sau la pachet, Extraction face o treaba extrem de buna din prea multe puncte de vedere pentru a nu nota acest lucru. Mai ales cand vine vorba de a iti insufla, prin locurile in care esti plasat, o anumita frica. Sa mai adaug ca toate sunetele din Dead Space 1 si 2 si-au facut loc aici?
Am pus accentul mai mult pe partea auditiva pentru ca intr-un survival horror sunetul este imperativ. Daca acesta este mediocru, si jocul resimte acest lucru. O coloana sonora buna si zgomote de fundal sinistre fac diferenta intr-un survival horror si un shooter banal. Cu toate astea, sunt cateva categorii la care cei de la Visceral ar mai fi trebuit sa lucreze. Chiar si fara aceste imbunatatiri, Dead Space Extraction, este un must play daca ti-au placut primele doua jocuri, mai ales ca ofera o adancime povestii. Playtech ii acorda lui Dead Space Extraction un 8,8 pana un alta si va sfatuieste sa incercati acest joc chiar daca nu aveti un controller Move. Jocul este compatibil si cu controller-ul classic PS3, dar, daca aveti ocazia sa incercati cu un motion controller, experienta este de acolo.